Politické hnutí COEXISTENTIA-SOUŽITÍ

737 01  Český Těšín, Střelniční 28/209

 

Programové priority Politického hnutí COEXISTENTIA (COEX)

na volební období 05.2013 – 04.2015

 

OCHRANA NÁRODNÍCH MENŠIN

Rámcová úmluva o ochraně národnostních menšin

a)    Požadovat vytvoření účinných opatření vládou České republiky za účelem zlepšení implementace Rámcové úmluvy o ochraně národnostních menšin,

b)   reagovat na zcela opomíjená fakta, která by měla být věnována popisu ucelených postupů, jejichž cílem by mělo být vyřešení problémů a potřeb v různých oblastech z hlediska národních menšin,

c)    sledovat jak administrativa vlády České republiky a její podřízených stupňů formulují specifickou problematiku polské národní menšiny, která uceleně, jako velká skupina, obývá region Těšínského Slezska. Týká se to, jak zajištění vzdělávání podle Rámcové úmluvy o ochraně národnostních menšin, tak i účinné účasti občanů polské národní menšiny na kulturním, sociálním, hospodářském životě a ostatní správě věcí veřejných.

Evropská charta regionálních či menšinových jazyků

a)    Z hlediska ochrany menšinového či regionálního jazyka je nutno doplnit v právním řádu České republiky legislativní opatření tak, aby závazky České republiky dané ratifikací Charty byly dodržované: 1) uznání menšinových jazyků jako výraz kulturního bohatství a to implementovat do zákona o kulturním dědictví, školského zákona a zákona o regionálním rozvoji, 2) usnadňování nebo podpora v užívání regionálního nebo menšinového jazyka je omezováno institucemi, které operují nutností užívaní úředního jazyka – do doby řádné implementace do zákonů České republiky, legislativní opatření upřednostňuje Chartu před stávajícím zákonem, 3) podpora výuky a studia menšinových jazyků je na hraně mezi potřebou a udržitelným stavem – doposud se ještě neprojevila kladně, proto je nutné usměrňovat administrativní rozhodnutí v souladu uznáváním výjimek tykajících se počtů žáků, 4) grantové agentury by měly dbát na přidělování prostředků pro vysoké školy realizující program výzkumu a studia regionálních nebo menšinových jazyků,

b)   definovat do menšinových či regionálních jazyků  neteritoriálních maďarštinu, neboť občané maďarské národnosti byli vždy uznávanou menšinou v Československu,

c)    jmenovat orgán nebo legálně ustanovenou organizaci, která prosazuje ochranu a rozvoj regionálních či  menšinových jazyků,

d)   z důvodů nedoinformovanosti většinového obyvatelstva, požadovat přijetí opatření ke zlepšení povědomí většiny o právech a povinnostech vycházejících z aplikace Charty,

e)    ustanovení dozorčího orgánu, jenž kontroluje plnění závazků České republiky daných ratifikací Charty,

f)     hromadné sdělovací prostředky jak veřejnoprávní televize a rozhlas, lokální a regionální tisk  se problematikou Charty zaobírají v mizivém rozsahu, a v tomto směru je nutno přikročit k intenzivnějšímu monitorování stávajících praktik, právo na příjem vysílání ze sousedních zemí po zavedení digitálního vysílaní není možno bez zvláštní bilaterální dohody realizovat, a proto je nutno vytvořit podmínky k zajištění takové dohody,

g)    vysoká aktivita menšinových spolků není adekvátně měřena dotačními prostředky – výše dotací nedosahuje ani částky minimálního úroku s odebraného státem majetku bývalých předválečných spolků (na mocí Benešových dekretu nebyla umožněna reaktivace předválečných polských organizací v České republice a jejich majetek byl zabaven jako „majetek německý“ a  po roce 1953 rozhodnutím Krajského národního výboru v Ostravě předán  ke správě obcím), usilovat o vypořádání všemi možnými prostředky,

h) nadále pečovat o pietní místa související s historií a jmény významných osob menšin.

EVROPSKÁ INTEGRACE

a)    Podporujeme efektivnější využití prostředků z fondů Evropské unie tak aby sloužily k efektivnějšímu rozvoji regionu,

b)   požadujeme méně evropských regulací týkajících se oblasti pracovního trhu a volného pohybu služeb,

c)    podporujeme posílení unijních pravomocí v oblasti spravedlnosti, práva a vnitřní bezpečnosti, aby bylo možné náležitě zabezpečit bezpečnost občanů.

VZDĚLÁVÁNÍ, KULTURA A CESTOVNÍ RUCH

a)    Podporujeme změnu školní výuky od memorování k samostatnému myšlení,

b)   návrhujeme v rámci osnov základní školy docílit zavedení předmětu o historii, kultuře a jazyku národních menšin v České republice a Evropské unii,

c)    podporujeme spolupráci v rámci států Visegrádské čtyřky v kultuře, sportu a turistice.

SOUDNICTVÍ A POLICIE

a)    Podporujeme zkvalitnění legislativního procesu a zákony bez množství neustálých novelizací,

b)   usilujeme o zpřísnění zákona o střetu zájmu a zavedení exemplárních trestů za korupci,

c)    prosazujeme zadávání veřejných zakázek s využitím tzv. elektronického tržiště,

d)   požadujeme zjednodušení policejních struktur tak, aby počet policistů využitých pro operativní činnost v terénu neklesal.

SLUŽBY A EKOLOGIE

a)    Prioritní je šetrné nakládání s přírodními zdroji a energiemi,

b)   usilujeme o zajištění základní dopravní obslužnosti a zvýšení podílu elektrifikované trakce v železniční dopravě,

c)    nepodporujeme privatizaci celostátních dopravců za každou cenu.

PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ

a)    Podporujeme reformu daňových zákonů a zjednodušení podmínek pro podnikání, především malých a středních firem,

b)   usilujeme o zjednodušení daňové soustavy a její stabilitu,

c)    upřednostňujeme snížení deficitu státního rozpočtu a vstup do eurozóny,

d)   požadujeme vzpružení trhu práce tak, aby se snížila míra nezaměstnanosti,

e)    působit ve směru vysvětlování obchodních vztahů a omezování jejich negativní medializace.

ROZVOJ OBCÍ A MĚST

a)    Nutností je sledovat efektivitu využití prostředků z fondů Evropské unie,

b)   větší využívání všech dostupných zdrojů financování (obce, kraje, stát, fondy Evropské unie, půjčky bank, soukromý sektor),

c)    považuje občanská sdružení národních menšin za sdružení registrovaná na zakládě zákonů České republiky, což jim umožňuje využívání finančních zdrojů Evropské unie v příhraničních projektech.

VOLEBNÍ ZÁKONY

a)    Požadovat změnu volebních zákonů,

b)   usilujeme o zrušení 5% volebního prahu a změnu volebních výpočtu zejména ve volbách do obecních a městských zastupitelstev.

 

Programové priority COEX na období 05.2013 – 04.2015

v oblasti programové

 

1)      Základním politickým cílem hnutí je prosazování ochrany a dalšího rozvoje lidských práv a základních svobod, zejména práv národních menšin, trvalý úkol, zodp: předseda COEX,

2)      podporovat evropskou integraci, včetně zavedení jednotné měny, zodp: předseda COEX,

3)      požadovat, aby byly dodržovány státními a samosprávnými orgány dosáhnuta ústavní práva – právo na používání vlastního jazyka v úředním styku, žádost na označení budov státních a samosprávných orgánů dvojjazyčnými česko-polskými tabulemi, právo na instalaci vjezdových tabulí – dopravních značek, označení ulic a veřejných prostranství také v jazyce polském, právo na instalaci dvojjazyčných česko-polských tabulí na železničních a autobusových zastávkách v obcích, které splňují požadavek zákona, trvalý úkol, zodp: místopředseda COEX – předseda Polské národní sekce,

4)      požadovat, aby bylo dodržováno právo na vzdělání v mateřském jazyce, garantované státem, podpora a rozvoj polského národnostního školství (mateřské školy, základní školy, střední školy) pro autochtonní polskou národní menšinu v Moravskoslezském kraji, trvalý úkol, zodp: první místopředseda COEX – předseda Polské národní sekce,

5)      navrhovat v rámci osnov základní školy zavedení předmětu o historii, kultuře a jazyku národních menšin v České republice a Evropské unií, zodp:předseda COEX,

6)      podporovat právo na vzdělání v jazycích národních menšin jiných menšin – nejenom autochtonní polské národní menšiny v Moravskoslezském kraji, zodp: předseda COEX,

7)      požadovat, aby bylo dodržováno právo účasti na řešení věcí, týkající se národních menšin, trvalý úkol, zodp: předseda COEX,

8)      požadovat, aby bylo dodržováno právo na šíření informací v jazyce národních menšin, trvalý úkol, zodp: předseda COEX,

9)      požadovat, aby bylo dodržováno právo na rozvoj vlastních kulturních tradic a právo na zachování vlastních kulturních památek a statků, trvalý úkol, zodp: předseda COEX,

10)  pečovat o pietní místa připomínající události a působení osobností národních menšin na území České republiky, zvláště ty které připomínají umučené a povražděné spoluobčany z období první světové války a po první světové válce, druhé světové války, zodp: předseda COEX,

11)  jednotlivé statutární cíle COEX plnit prostřednictvím národních sekcí – národní sekce upřesní jednotlivé úkoly na podmínky jednotlivých národních menšin v České republice, zodp: místopředsedové COEX – předsedové národních sekcí,

12)  provést analýzu výsledků Sčítání lidu 2011, zodp: první místopředseda COEX,

13)  sledovat implementaci Rámcové úmluvy o ochraně národních menšin a Evropské charty regionálních či menšinových jazyků do právního řádu České republiky, zodp: první místopředseda COEX,

14)  sledovat projednávání petice v orgánech Evropské unie připravené a zaslané COEX orgánům Evropské unie, zodp: předseda COEX,

15)  působit ve věci udělení plné rehabilitace hraběti Jánosi Esterházymu, a za tím účelem aktivizovat nově vytvořený stálý orgán COEX – Memoriální výbor Jánose Esterházyho, zodp: místopředseda COEX – předseda Maďarské národní sekce,

16)  zasazovat se o změnu volebního zákona, zejména pro komunální a krajské volby, zrušením 5% volebního práhu a opětovným zavedením výpočtu volebních mandátů, který platil v komunálních volbách v letech 1990, 1994 a 1998, zodp: předseda COEX,

17)  účastnit se komunálních voleb 2014, zodp: předseda COEX,

18)  v senátních volbách podporovat ty kandidáty, kteří ve svém programu mají bod týkající se ochrany národních menšin, zodp: předseda COEX,

19)  v evropských a parlamentních volbách spolupracovat s politickou stranou – Strana Práv Občanů ZEMANOVCI, zodp: předseda COEX,

20)  prosazovat novelizaci zákona o činnosti politických stran a politických hnutí, především vypustit ustanovení o povinném auditu těch stran a hnutí, které nejsou financovány ze státního rozpočtu a jejichž roční obrat nepřesahuje 1 mln Kč,  zodp: předseda COEX,

21)  zasazovat se o novelizaci zákona o občanství České republiky tak, aby bylo umožněno dvojí občanství bez diskriminace, zodpovědný: předseda COEX.

 

Programové priority COEX na období 05.2013 – 04.2015

v oblasti mediální

 

22)  Spolupracovat s obecně prospěšnou společností Koexistencia o.p.s. – ve vydavatelské činnosti a při pořádání seminářů, zodp: první místopředseda COEX,

23)  zveřejňovat články o činnosti hnutí a plnění jeho cílů zejména v „Głosu Ludu“, měsíčníku „Zwrot“, dvouměsíčníku „Prágai Tükör“, zodp: první místopředseda COEX,

24)  informovat většinový tisk o činnosti hnutí – Česká tisková kancelář, celostátní deníky „Lidové noviny“, „MF Dnes“, „Právo“, regionální tisk „Moravskoslezský deník“, „Horizont“, „Hutník“ a tiskoviny obecních úřadů, zodp: předseda COEX,

25)  využívat možnosti informovat o činnosti hnutí v novinách „WTZ“ a na www.coexistentia.cz. trvalý úkol, zodp: předseda COEX,

 

Programové priority COEX na období 05.2013 – 04.2015 v oblasti organizační

 

26)  Provést zhodnocení činnosti COEX za období 2011-2013 v oblasti programové, mediální a organizační, zodp: první místopředseda COEX,

27)  na základě novelizace stanov COEX stanovit počet místopředsedů COEX na 3, počet členů Výkonné rady na 11 (6 – Polská národní sekce, 4 – Maďarská národní sekce, 1 – Ukrajinsko-Rusínská národní sekce) a schůze Výkonné rady svolávat jednou za tří měsíce, zodp: předseda COEX,

28)  do činnosti Výkonné rady COEX zapojit Ukrajinsko-Rusínskou národní sekci, zodp: předseda COEX,

29)  stanovit termín XIV Kongresu COEX na květen 2015 a místo jednání určit v Jablunkově, zodp: předseda COEX,

30)  zpracovat plán schůzí Republikové rady COEX – 2-krát ročně (květen – Moravskoslezský kraj, září – Praha), příští schůze Republikové rady svolat v září 2011 (sobota) v Praze a v květnu 2014 (sobota) v Chotěbuzi, zodp: první místopředseda COEX,

31)  účastnit se schůzí místních a oblastních skupin COEX, trvalý úkol, zodp: první místopředseda COEX,

32)  připravovat politický servis pro členy městských a obecních zastupitelstev zvolených z kandidátních listin COEX (celkem 42 členů zastupitelstev), provést předběžnou přípravu na komunální volby v roce 2014, trvalý úkol, zodp: místopředseda COEX – předseda Polské národní sekce,

33)  udržovat kontakt se členy, vést přehled místních a oblastních skupin, plnit ostatní úkoly vyplývající ze stanov, trvalý úkol, zodp: předseda COEX, tajemník Výkonné rady COEX.