Afera
wokół filmu „Jak w raju” o uchodźcach w krajach Wyszehradu
Lucia Klein Svoboda napisała
scenariusz filmu o uchodźcach w Czechach, na Słowacji, Polsce i na Węgrzech.
Wygrała nim prestiżowy konkurs, ale dofinansowania na realizację już nie dostała.
I teraz Czechy debatują o nieistniejącym filmie i promieniującej z Brukseli
"poprawności politycznej". Film Klein Svobody ma nosić tytuł „Jak w
raju". Opowie on cztery historie uchodźców w państwach Grupy
Wyszehradzkiej – po jednej na kraj. A zarazem historie konfliktów
międzyludzkich i międzycywilizacyjnych wynikających ze spotkania Europejczyków
z przybyszami z państw zamieszkałych przede wszystkim przez muzułmanów. – Jedna
z nich opowiada o egipskim żigolo, który do Europy dostaje się dzięki starszej
kobiecie, którą potem opuszcza, niemal ją rujnując – wyjaśnia Klein Svoboda
portalowi idnes.cz. Přemysl
Martínek z Rady Państwowego Funduszu Kinematografii, która nie zaakceptowała
żądanie Lucii Klein Svobody o wsparcie swojego filmu, nie zgadza się, że
chodziło o powody polityczne lub cenzurę. „Projekt nie był odpowiednio
przygotowany z punktu widzenia jego realizacji” – powiedział Martínek. Přemysl
Martínek odpowiedział na pytania redaktora idnes.cz.
Lucie Klein Svoboda napsala
scénář k filmu o utečenčích v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku.
Zvítězila s ním prestižní soutěž, avšak s žádostí o finanční podporu už
neuspěla. A teď Česko debatuje o neexistujícím filmu a zářící s Bruselu
„politické korektnosti”. Film Klein Svobody se má jmenovat „Jako v ráji”. Bude
vyprávět čtyři osudy utečenců ve státech Visegrádské skupiny – po jedné se
zemi. A současně dějiny mezilidských a mezicivilizačních konfliktů
souvisejících se setkání Evropanů s přistěhovalci se států, ve kterých bydlí
především muslimové. – Jedna povídka vypráví osud egyptského gigolo, který se
do Evropy dostává díky starší ženě, kterou následně opouští a téměř ji ničí –
vysvětluje Klein Svoboda portálu idnes.cz. Přemysl Martínek z Rady Státního
fondu kinematografie, kde Lucia Klein Svoboda neuspěla s žádostí o podporu
svého filmu líčícího střet s muslimy, odmítá, že šlo o politické důvody či
cenzuru. „Projekt nebyl z producentského hlediska připraven do výroby,“ řekl
Martínek. Přemysl Martínek odpovídal na otázky redaktora idnes.cz.
Je pravda, že při první žádosti
měl scénář „Jako v ráji” vyznamenaný cenou Filmové nadace i u vás
doporučující posudky, přesto nic nedostal? První žádost byla podaná na vývoj
projektu a měla doporučující posudek jak ekonomický, tak obsahový. Druhá
žádost, o podporu výroby, měla také jeden ze tří posudků doporučující, ale
ekonomický i druhý obsahový expert projekt nedoporučili. Ten ekonomický přitom
psal stejný expert. Je to prostě rozdílné stadium projektu. Rada se často
rozchází s hodnocením expertů, především proto, že na rozdíl od
nich projekty srovnává navzájem a musí být daleko kritičtější, protože má
peníze na podporu pouze menší části všech žádostí.
Proč jste nepodpořili
ani první žádost, kde film doporučily obě expertizy? Povídkový film „Jako v ráji” se
chce na půdorysu čtyř povídek situovaných do čtyř zemí Visegrádu zabývat
možnostmi soužití různých etnik ve střední Evropě. Ovšem již ve svém základu
radu nepřesvědčil, neboť do zemí bez skutečně konfliktní kulturní a náboženské
situace jen uměle vnáší nepříliš originální dramatické situace, v nichž je
„cizorodý prvek” málo vypovídající a snadno zastupitelný. Rada proto
vzdor expertům rozhodla projekt nepodpořit.
A proč byl napodruhé projekt
vyhodnocen dokonce jako nejhorší? Protože dostal od radních nejméně bodů. Především v
ekonomické části chyběla jasnější představa o distribuci, propagaci, vágní
byla dramaturgická explikace. Většina projektů má nějakou formu
ukázky pro prezentaci v zahraničí u možných koproducentů, což Jako v
ráji neměl. Realizační tým má za sebou jeden česko-slovenský celovečerní film –
a náhle předkládá velice náročný projekt za 74 milionů
korun, takže roli sehrála i nezkušenost týmu.
Ale jak se může natolik lišit
výrok odborné poroty Filmové nadace, u níž scénář Jako v ráji vyhrál, a
rovněž odborníků z Rady Fondu? Při hodnocení žádosti o podporu pro výrobu je kvalita
scénáře jen jedním z kritérií. Rada sleduje i producentskou část projektu,
kterou Filmová nadace nehodnotí. Není také neobvyklé, že nadace pozitivně
hodnotí scénář, který je v první či ve druhé verzi. Rada předpokládá, že
je nám předloženo finální stadium scénáře, který půjde do výroby, a to jsou
velmi rozdílná východiska.
Opravdu jste režisérce řekl, že
už znova ani žádat nemá, že stejně podporu nedostane, leda by scénář přepsala
pozitivněji? Od začátku jsem paní režisérce při schůzce, o
kterou požádala, zdůrazňoval, že na ní prezentuji své osobní názory a že
já už v Radě Fondu v případě její další žádosti nebudu figurovat. V dubnu
mi končí mandát, první možná výzva tohoto typu se bude rozhodovat v
květnu, kdy by v Radě mělo být pět nových členů z devíti, takže
předjímat úspěch žádosti bych si netroufl. Bavili jsme se o tom, že film je
podle mě přes míru misantropický vůči všem postavám. Nejde o kvalitu
dialogů či dramatičnost scén, ale o úhel a hloubku
pohledu. Scénář by potřeboval dostat hloubku, pak by se ukázalo,
že postavám chybí lidskost. To je to „zpozitivnění“, které bych já jako jeden z
radních uvítal.
Přesto fakt, že jste
zamítli oceněnou látku, dál nahrává verzi, že se bojíte
kontroverzního pojetí ožehavého tématu – na rozdíl od Poláků a Maďarů. Na tom pojetí není z mého pohledu
nic kontroverzního ani tabuizovaného. Při pohledu na naše média a politickou
scénu je snad evidentní, že hlas proti falešné politické korektnosti je u nás
vlastně mainstream. Co se koprodukce týká, žádost provázely jen
nezávazné přísliby vstupu do projektu z Maďarska, Polska a Slovenska,
jednostránkové dokumenty bez právní relevance. Prostě odmítám, že šlo
o politické rozhodnutí a cenzuru. Projekt nebyl připraven do výroby z
producentského hlediska a Rada odmítla i jeho obsahové kvality pro tuto fázi
realizace. To se stalo mnoha projektům a bude se to stávat dalším. Nicméně se
třetina Rady každý rok obměňuje a bodování se zveřejňuje, takže typ
perzekuce, jejž režisérka z našeho rozhodnutí cítí, je naprosto vyloučen. Autor:
spa
Mirka Spáčilová